ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

01/12/2011

Η μη κερδοσκοπική εταιρεία «ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ» ιδρύθηκε  πριν από 28 χρόνια με πρωτοβουλία του μεγάλου θεατράνθρωπου Βασίλη Διαμαντόπουλου προκειμένου η χώρα μας να αποκτήσει ένα χώρο εκπαίδευσης στην δραματική τέχνη, σύμφωνα με πρότυπα ξένων εργαστηρίων και σκοπό την επιμόρφωση επαγγελματιών αλλά και νέων ηθοποιών. Αντιστοίχως και με τους ίδιους σκοπούς ιδρύθηκε και λειτουργεί επί έτη η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία καλλιτεχνικών και θεατρικών εκδηλώσεων με την επωνυμία «ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΙΑΣΜΟΣ».
Οι εν λόγω Ανώτερες Δραματικές Σχολές μας, με μία ιστορία 28 ετών στο χώρο της θεατρικής παιδείας και εκατοντάδες αποφοίτους που στελεχώνουν σήμερα τα ελληνικά θέατρα, έχουν ήδη εκτελέσει κατά το παρελθόν με απόλυτη επιτυχία 18 επιδοτούμενα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης για ανέργους, με το διακριτικό τίτλο Δραματουργικές Σπουδές Υποκριτικής Τέχνης. Xαρακτηριστικό όλων αυτών των προγραμμάτων ήταν ότι αφενός μεν δεν προβλέπονταν ως επιλέξιμες δαπάνες έξοδα πάγιας λειτουργίας των σχολών μας, αφετέρου δε ως απαραίτητη προϋπόθεση για το πρόγραμμα ήταν να συνεισφέρει στην καταπολέμηση της ανεργίας. Με άλλα λόγια οι σχολές μας από αυτά τα προγράμματα δεν πήραν ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΥΡΩ και όλα τα ποσά του προγράμματος αναλώθηκαν σε επιδοτήσεις προς τους ανέργους που παρακολουθούσαν το πρόγραμμα και αμοιβές καθηγητών, ταυτόχρονα δε οι σχολές μας εξασφάλισαν ότι οι άνεργοι που καταρτίσθηκαν βρήκαν στη συνέχεια εργασία σε ποσοστό μάλιστα που ανήλθε μέχρι και στο 67% των καταρτισθέντων ανέργων. Τα προγράμματα αυτά που επιδοτήθηκαν ήταν πρωτότυπα προγράμματα σπουδών δραματουργικής τέχνης, τα πνευματικά δικαιώματα των οποίων ανήκουν στις Σχολές μας. Οι δε Διευθυντές μας είναι μεγάλα ονόματα στο χώρο της Σύγχρονης Τέχνης στην Ελλάδα, όπως ενδεικτικά οι κκ. Σπύρος Ευαγγελάτος, Λυδία Κονιόρδου, Κάτια Δανδουλάκη, Γιώργος Μιχαηλίδης, Δημήτρης Ήμελλος, Στέφανος Κυρακίδης, Κάρμεν Ρουγγέρη, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Γιάννης Μετζικώφ, Κώστας Κουτσομύτης, Δημήτρης Λιγνάδης, Ταμίλα Κουλίεβα, Εβελίνα Παπούλια,  Αντώνης Καλογρίδης, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Κρατερός Κατσούλης, Ναταλία Δραγούμη, Χριστόφορος Παπακαλιάτης, Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Βίκυ Βολιώτη, Μαρία Σολωμού, Γιώργος Ηλιόπουλος,  Κώστας Σαντάς, Κατερίνα Ευαγγελάτου, Άρτεμις Ιγνατίου κ.λ.π.) .  Όταν κατά τα τελευταία έτη,  η λογική των προκηρυχθέντων προγραμμάτων, που ακολούθησαν, έπαψε να έχει ως κεντρικό άξονα τη θεατρική παιδεία και προσανατολίστηκε στον άκριτο καταμερισμό ευρωπαϊκών  και κρατικών χρηματικών κονδυλίων σε Φορείς σχετικούς ή άσχετους με τον χώρο της Θεατρικής Τέχνης, πάψαμε να συμμετέχουμε στα σχετικά προγράμματα. Οι δε Σχολές μας υλοποίησαν αυτοβούλως και αυτοτελώς σχετικά προγράμματα, προσφέροντας δωρεάν κατάρτιση προς άνεργους από ίδιους πόρους.
Toν Ιανουάριο του 2011 αποφάσισαν οι σχολές μας να υλοποιήσουν τον πιο πρόσφατο από αυτούς τους κύκλους σπουδών δωρεάν κατάρτισης ανέργων νέων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Προκειμένου όμως να απορροφηθούν κοινοτικά κονδύλια, μας προέτρεψε το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, δια στόματος της τότε Υπουργού κας Κατσέλη και του τότε Γενικού Γραμματέα Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων Πόρων, κου Τσέκου, να μην προβούμε στην υλοποίηση αυτού του στόχου μας ιδίοις πόροις, αλλά να αναμένουμε την προκήρυξη σχετικού επιχειρησιακού προγράμματος, κατόπιν ανοιχτής προσκλήσεως, στην οποία να συμμετέχουμε κι εμείς ως διαγωνιζόμενος φορέας. Το Υπουργείο δεσμεύτηκε ως προς το σύντομο της διαδικασίας, προκειμένου να έχει αυτή ολοκληρωθεί πριν την έναρξη του θερινού εξαμήνου του σχολικού έτους 2010-2011. Υπ’ αυτή την προϋπόθεση, δεχθήκαμε να αναμένουμε την πρωτοβουλία του Υπουργείου και να συμμετάσχουμε στο διαγωνισμό.
Με χαρά δε, αναγγείλαμε στους σπουδαστές μας, ότι πλέον θα επιδοτούνταν για την κατάρτισή τους.
Παρά ταύτα, το Υπουργείο καθυστέρησε αδικαιολόγητα να προβεί στην προκήρυξη του ως άνω διαγωνισμού με αποτέλεσμα να χαθεί το θερινό εξάμηνο, ενώ ήταν επίσης προφανές ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου προσανατολίζονταν στην κατεύθυνση να προκηρύξουν διαγωνισμό στον οποίο θα συμμετείχαν αποκλειστικά Κέντρα Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΚ) και όχι Δραματικές Σχολές, όταν μάλιστα τα Κέντρα αυτά  ουδεμία σχέση έχουν με τη Δραματική Τέχνη, οι δε Δραματικές Σχολές θα υποβιβάζονταν σε απλούς συνεργαζόμενους φορείς των ΚΕΚ. Είναι χαρακτηριστικό, ότι το Υπουργείο μας απέστειλε τότε σχέδιο προκήρυξης που αφορούσε Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης και μάλιστα προϋπολογισμού ιδιαίτερα υψηλού.  Με βάση τη λογική αυτή τα προκρινόμενα ΚΕΚ θα εισέπρατταν τα προβλεπόμενα έσοδα του προγράμματος, χωρίς στην πραγματικότητα να τα υλοποιούν, ενώ και η επιλογή των ανέργων θα γινόταν από τα ίδια τα ΚΕΚ με άγνωστα κριτήρια, χωρίς όριο ηλικίας και όχι σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις του ΠΔ 370/83 «Κανονισμός οργάνωσης και λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Δραματικής Τέχνης». Επίσης το πρόγραμμα αυτό προέβλεπε αφενός μεν υψηλές επιλέξιμες δαπάνες υπέρ των φορέων που θα αναλάμβαναν την κατάρτιση, αφετέρου δε δεν προέβλεπε ως προϋπόθεση επιτυχίας του την καταπολέμηση της ανεργίας Στην πορεία κι ενόσω το σχέδιο προκήρυξης προσαρμοζόταν στη θεατρική επιμόρφωση, το Υπουργείο ξεκίνησε να απαιτεί όλο και περισσότερες διαδικαστικές προϋποθέσεις, που θα έπρεπε να πληρούν οι υποψήφιες δραματικές σχολές, όπως π.χ. η διαχειριστική επάρκεια, οι οποίες δυσχέραιναν την τελική δημοσίευση της προκήρυξης τόσο οικονομικά για τις σχολές, όσο και χρονικά.
Κατόπιν πλείστων όσων διαμαρτυριών μας, σχετικά με την καθυστέρηση των διαδικασιών, τον Μάιο του 2011 ο Γενικός Γραμματέας Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων Πόρων δημοσίευσε την υπ’ αριθ. 30/20-5-2011 (ΑΔΑ: 4Α36Λ-Ε) ανοιχτή πρόσκλησή του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού», για την υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο της πράξης «Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση Υψηλής Εξειδίκευσης στις Δραματουργικές Σπουδές Υποκριτικής Τέχνης για Ανέργους με τη χρήση Εκπαιδευτικού Κουπονιού (Voucher)», συνολικού προϋπολογισμού 3.504.000 ευρώ (πάλι δηλαδή με υψηλές επιλέξιμες δαπάνες και χωρίς προϋπόθεση την καταπολέμηση της ανεργίας). Ας σημειωθεί παραταύτα ότι καμία σχολή δεν θα ελάμβανε αυτόματα κάποια επιχορήγηση από το πρόγραμμα. Το ύψος των κονδυλίων που θα εγκρίνονταν για κάθε σχολή θα εξαρτιόταν από τον αριθμό των εκπαιδευτικών κουπονιών που θα συγκέντρωνε, δηλαδή θα εξαρτιόταν από τον αριθμό των ανέργων που θα επέλεγαν να καταρτισθούν σε αυτή. Στην εν λόγω ανοιχτή πρόσκληση συμμετείχαμε πολλές Ανώτερες Δραματικές Σχολές, συμπεριλαμβανομένων των σχολών μας. Ειδικότερα, επειδή, λόγω της καθυστέρησης της δημοσίευσης της εν λόγω προκήρυξης από το Υπουργείο, είχε ήδη παρέλθει το θερινό εξάμηνο του σχολικού έτους 2010- 2011 και προκειμένου να μην χρονοτριβήσουμε περαιτέρω, οι Σχολές μας υπέβαλαν  – μεταξύ άλλων υποψηφίων Σχολών-  σχετικές αιτήσεις χρηματοδότησης με συνημμένα Τεχνικά Δελτία Προτεινόμενης Πράξης και σχετικά συνοδευτικά έγγραφα. Μάλιστα, με το Τεχνικό Δελτίο που υπέβαλαν τα ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΙΑΣΜΟΣ, προτείναμε την αξιοποίηση του Πολιτιστικού και Συνεδριακού Κέντρου Κομοτηνής, το οποίο διαθέτει άδεια λειτουργίας Μεγάρου Μουσικής από την Επιτροπή Θεαμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού υπερκαλύπτουσα τις προδιαγραφές του Ν. 1158/1981 και του π.δ. 370/1983 που τίθενται για τις Δραματικές Σχολές και το οποίο άμα τη κατασκευή του παραμένει κλειστό, με κόστος συντήρησης πολύ μεγαλύτερο από το κόστος που θα είχε εάν λειτουργούσε! 
Παρά δε το ότι είχε χαθεί το εαρινό εξάμηνο, το Υπουργείο καθυστερούσε να προβεί στην πρόοδο του διαγωνισμού σε βαθμό τέτοιο, ώστε να κινδυνεύει να χαθεί και το χειμερινό εξάμηνο. Συγκεκριμένα, από την υποβολή της συμμετοχής μας και ύστερα και κάθε φορά που διαμαρτυρόμασταν για τις καθυστερήσεις προόδου του διαγωνισμού ενόψει και του χειμερινού εξαμήνου, το Υπουργείο ζητούσε κάθε φορά από τις υποψήφιες σχολές μας διευκρινίσεις και συμπληρωματικά στοιχεία, με αποτέλεσμα να καθυστερεί κι άλλο η πρόοδος του διαγωνισμού. Ειδικότερα, από τον Ιούλιο του 2011, οπότε η αρμοδίως ορισθείσα Επιτροπή Αξιολόγησης και Επιλογής Δικαιούχων ολοκλήρωσε τον έλεγχο πληρότητας των υποβληθέντων στοιχείων και ζήτησε –σε διαφορετικούς χρόνους- από κάποιες Σχολές την υποβολή διευκρινίσεων και συμπληρωματικών στοιχείων, που εδόθησαν αμέσως, ουδέν περαιτέρω έγινε προς την πρόοδο του διαγωνισμού.
Επακολούθησε πλήθος προφορικών κι εγγράφων οχλήσεων προς το Υπουργείο, προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός, ενόψει του ότι εγκυμονούσε ο άμεσος κίνδυνος να χάσουμε τη δυνατότητα υλοποίησης του προγράμματος κατά το σχολικό έτος 2011-2012. Το Υπουργείο κώφευσε. Οι Σχολές μας απέστειλαν εξώδικα, ενώ το σύνολο σχεδόν των συμμετεχουσών σχολών απέστειλε έγγραφη επιστολή διαμαρτυρίας. Το Υπουργείο κώφευσε. Απευθυνθήκαμε σε πολιτικά στελέχη και τα πολιτικά στελέχη έδειξαν ενδιαφέρον να προχωρήσει ο διαγωνισμός αυτός χάριν του πολιτισμού. Ωστόσο, απάντησαν στις εκκλήσεις μας λέγοντας ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου επικαλούνται ότι έχουν κατατεθεί ασφαλιστικά μέτρα, τα οποία όμως ουδέποτε κατατέθηκαν. Μόλις αποκαλύφθηκε αυτό το εξόφθαλμο ψεύδος, οι υπηρεσίες του Υπουργείου έπαψαν να απαντούν στις οχλήσεις μας. Απευθυνθήκαμε στη νέα Γενική Γραμματέα Διαχείρισης Κοινοτικών και άλλων Πόρων, κα Δελαπόρτα, προκειμένου να ενημερωθούμε για ποιο λόγο δεν προχωρά ο διαγωνισμός κι εκείνη κώφευσε. Απευθυνθήκαμε τελικά στον τότε Υφυπουργό και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο κ. Πεταλωτή και στη βουλευτή Α Αθήνας, κα Πέμη Ζούνη, με την ιδιότητά της ως ηθοποιού και επι χρόνια διδάσκουσας στους εν λόγω κύκλους σπουδών.  Αγνοήθηκε η προσπάθειά τους κι εν τέλει μας αγνόησε το Υπουργείο. 
Στις αρχές Νοεμβρίου 2011, δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια η ανάκληση της ανωτέρω ανοιχτής πρόσκληση, κοινώς η ματαίωση του διαγωνισμού!
Οι Σχολές μας φρόντισαν από πριν –για να μη χαθεί το τρέχον σχολικό έτος- να επιστρέψουν στην υλοποίηση δωρεάν κύκλου σπουδών για τους νέους άνεργους ηθοποιούς, χωρίς όμως να δύνανται να επιδοτήσουν την επιμόρφωσή τους.
Και οι σπουδαστές διαμαρτύρονται δικαίως, διότι νιώθουν αδικημένοι. Διότι τους υποσχεθήκαμε όσα το Υπουργείο μας υποσχέθηκε και δεν έπραξε.  
Αδυνατούμε να καταλάβουμε γιατί δεν προχώρησε ο συγκεκριμένος διαγωνισμός. Η αιτιολογία του Υπουργείου για την ανάκληση της προαναφερόμενης ανοιχτής πρόσκλησης –κοινώς τη ματαίωση του διαγωνισμού- ήταν ότι «δεν ανταποκρίνεται αυτή πλέον επαρκώς και αποτελεσματικά στη νέα πολιτική του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης….». Το εύλογο ερώτημα που αναδύεται είναι το εξής: ποια είναι αυτή η «νέα πολιτική του Υπουργείου Εργασίας», στις προτεραιότητες της οποίας δεν συμπεριλαμβάνεται η καταπολέμηση της ανεργίας? Προφανώς όχι, η αναφερόμενη στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Σας: «ανάληψη ενεργητικών πολιτικών για την απασχόληση», «σχεδιασμός ανάσχεσης της ανεργίας, που περιλαμβάνει υλοποίηση προγραμμάτων ενίσχυσης της απασχόλησης και κατάρτισης»… 
Μήπως δεν προχώρησε ο διαγωνισμός, επειδή δεν συμμετείχαν σε αυτόν ΚΕΚ? Ή μήπως επειδή δεν συμμετείχαν σε αυτόν εταιρείες πρακτικής άσκησης? Ή μήπως τελικά γιατί δεν θα είχαν κέρδος στελέχη και φορείς που δεν θα συμμετείχαν πραγματικά στην κατάρτιση των ανέργων ηθοποιών?
Ενδιαφέρει περισσότερο η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων για την επιδότηση των ανέργων και την πληρωμή των εκπαιδευτών ή ενδιαφέρουν περισσότερο οι επιλέξιμες δαπάνες που καταναλώνονται από διάφορους φορείς που παρέχουν κατάρτιση?
Τελικά τι ενδιαφέρει περισσότερο, το ότι θα καταρτιστούν κάποιοι άνεργοι και θα βρουν δουλειά ή τα κέρδη ιδιωτών και στελεχών?
Είναι αδιανόητο για μας το γιατί κάποιοι σε αυτόν τον τόπο, αυτήν ακριβώς την δύσκολη για την κοινωνία μας στιγμή για ανεξήγητους λόγους εμποδίζουν εκατοντάδες ανέργους να σπουδάσουν δωρεάν και συνάμα επιδοτούμενοι την υποκριτική από κορυφαίους έλληνες θεωρητικούς και πρακτικούς της σκηνικής τέχνης στην Ελλάδα.
Είναι αδιανόητο και παράλογο συνάμα, όταν σκεφτεί κανείς πως τα ποσά που διατίθενται από τα κοινοτικά προγράμματα καλύπτουν το 95% του κόστους των σπουδών και της επιδότησης. Και είναι παράλογο γιατί αν αυτά τα προγράμματα δεν ευοδωθούν, τα κονδύλια θα επιστραφούν στα κοινοτικά ταμεία. 
Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τα παιδιά και απευθύνουμε ευθέως στο Υπουργείο τα παραπάνω ερωτήματα

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

σεμιναρια

Αγαπημένοι μας σπουδαστές,

Άλλη μια χρονιά έφτασε στο τέλος της∙ μια χρονιά που στιγματίστηκε από την απειλή της πανδημίας, αλλά και από το δημιουργικό πυρετό της κατάρτισης που εξασφαλίζει ο Φορέας μας, και η οποία αναπτύσσεται σε επτά επιμέρους πυλώνες:

  • την Ανωτέρα Δραματική Σχολή Ίασμος της Αθήνας
  • την Ανωτέρα Δραματική Σχολή Σύγχρονο Θέατρο της Θεσσαλονίκης
  • το Θεατρικό Εργαστήρι Βασίλης Διαμαντόπουλος
  • τη Σχολή Υποκριτικής στην Κάμερα του Μανούσου Μανουσάκη
  • τη Μουσικοθεατρική Σκηνή για παιδιά και εφήβους
  • τα επιμορφωτικά σεμινάρια
  • το Θερινό Θέατρο Λαμπέτη.

 

Εντούτοις παρά τις αντιξοότητες καταφέραμε να φέρουμε σε πέρας με τον καλύτερο τρόπο τόσο το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα (με το κορυφαίο καθηγητικό δυναμικό της χώρας) όσο και τα προγράμματα επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων μας στο χώρο του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης (πολυάριθμες παραγωγές όπου πρωταγωνιστούν αποκλειστικά οι απόφοιτοί μας).

Τα 38 χρόνια εμπειρίας στο χώρο της θεατρικής εκπαίδευσης μάς επιβεβαίωσαν αυτό που με φανατισμό υποστήριζε ο συνιδρυτής μου, Βασίλης Διαμαντόπουλος: πως, αν κάτι μας δίνει κουράγιο κι ελπίδα να εξακολουθήσουμε, είναι το βλέμμα των νέων ανθρώπων που το μάτι τους δεν έχει ακόμη παγώσει.

Με το βλέμμα και την έγνοια, λοιπόν, στους νέους καλλιτέχνες σάς περιμένουμε το Σεπτέμβριο για να στήσουμε μια νέα χρονιά γεμάτη σχέδια που θα ευνοήσουν ποικιλοτρόπως τους σπουδαστές μας.

Καλή αντάμωση,
Σταύρος Δελλής